Scholenstichting Pastoor Ariëns

Waar wij voor gaan Scholenstichting Pastoor Ariëns biedt alle kinderen een optimaal en breed onderwijsaanbod in een doorgaande ontwikkellijn aan. Het aanbod van kennis en vaardigheden wordt ondersteund met kennis over jezelf, de ander en de wereld. We geloven dat iedereen kan leren. Ons onderwijs is inspirerend en continu in ontwikkeling. Onze medewerkers zijn professionals die een leven lang leren. Ze hebben een inlevend vermogen en zijn in staat om het goede gesprek te voeren met elkaar, het kind en de omgeving. Ze hebben een onderzoekende houding en maken keuzes op basis van wetenschappelijke inzichten. Doordat we kijken naar talenten en gebruikmaken van ieders expertise zit iedere medewerker op de juiste plek. We doen dat niet alleen, we werken samen met onze partners in de regio. Elke school legt hiermee een integrale basis voor goed onderwijs. Wat wij gaan doen Op onze scholen stimuleren wij kinderen om het beste van zichzelf te ontdekken en te laten zien. Bij ons krijgt elke leerling betekenisvol onderwijs dat ze voorbereidt op hun toekomst. Een voorbereiding met als basis brede kennis en vaardigheden, kennis over de wereld, waarin je je als persoon mag ontwikkelen rekeninghoudend met de ander. 12 Het is onze opdracht onze leerlingen zelfstandig en met een open blik te leren denken om zodoende als verantwoordelijke burgers deel te nemen aan de samenleving. Een samenleving die onderhevig is aan diverse ontwikkelingen, waartoe wij ons willen verhouden: o Er is landelijk een achteruitgang in de beheersing van de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap te merken. De samenleving maakt zich hier zorgen over. De beheersing van deze vaardigheden is voor het functioneren in de samenleving en voor het vervolgonderwijs van groot belang. Onze scholen leggen de lat daarom hoog, passend bij onze leerlingpopulaties en onze eigen ambities en bieden onderwijs met name gericht op deze basisvaardigheden. o We zien dat digitalisering een continu doorgaande ontwikkeling is. We maken dankbaar gebruik van de mogelijk- heden die deze technologie ons biedt. We ondervinden echter ook de keerzijde ervan, zoals online pesten, minder beweging en afnemende focus. Daarom vinden we het belangrijk om in te blijven zetten op ontmoeting en echte aandacht voor elkaar. o Maatschappelijke groepen staan soms lijnrecht tegenover elkaar in het maatschappelijke debat. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het wordt problematisch als er geen respect meer is voor de ander. Het draait vaak om het individu en gelijk krijgen, dat lijkt belangrijker dan de dialoog aangaan. Het is onze opdracht onze leerlingen te leren in gesprek te gaan, te luisteren en vragen te stellen. In de school als inclusieve gemeenschap oefenen we deze burgerschapsvaardigheden. o Ook in Nederland maakt het verschil waar je “wieg heeft gestaan”. Niet alle kinderen vinden even van zelfsprekend de aansluiting bij het onderwijs. Wij gaan voor kansengelijkheid voor alle kinderen. Dit doen we door het onderwijs af te stemmen op de behoefte van onze leerlingen, zowel cognitief als bijvoorbeeld sportief, creatief of praktisch. o Tot slot zien we al jaren een grote krapte op de arbeidsmarkt, daarom vinden we het belangrijk dat medewerkers graag bij onze stichting werken. Dat willen we de komende koersplanperiode vasthouden en nog meer versterken. Vanzelfsprekend kan het onderwijs de problemen en dilemma’s die uit deze ontwikkelingen voortkomen niet alleen oplossen. Ze kleuren echter wel de context waarin we ons werk doen en waarin de kinderen, die ons als leerlingen zijn toevertrouwd, zich ontwikkelen. Trends en ontwikkelingen 13 “Na ons onderwijs ben je nog trotser op wie je bent!”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=